"Dengan mengingati Allah, hati PASti akan menjadi tenang."

Duhai Ramadhan Yang Bakal Pergi


                                                                بسم الله الرحمن الرحيم
                Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat pembaca yang dikasihi sekalian.

Ramadhan semakin hampir ke pengakhirannya. Aduhai, kehadiran Syawal bagaikan terlebih dahulu diraikan melebihi penyempurnaan Ramadhan sehingga saat-saat yang dijanjikan untuk meraih takwa banyak dilepaskan. Lagu-lagu raya semakin rancak kedengaran. Hanya IKIM.fm yang masih memujuk jiwa yang masih ingin meniti dan ‘memujuk Ramadhan agar jangan pergi dulu’.

Menyedari Ramadhan yang kita lalui pada kali ini semakin hampir meninggalkan, termenung seketika memikirkan sama ada peluang ini akan hadirkah lagi pada masa akan datang? Pastinya tiada seorang pun yang ada jawapannya. Bukanlah maksud saya untuk menghalang para pembaca sekalian daripada kita menyambut Syawal dengan meriahnya, tetapi saya ingin memastikan agar kita benar-benar kembali kepada matlamat asal kita untuk melaksanakan dan mengisi Ramadhan kita dengan pengisian yang sempurna. Sungguh, peluang untuknya masih ada, masih ada. Ayuhlah wahai diri, ayuhlah wahai pembaca yang budiman sekalian, kita nikmati indahnya malam-malam 10 Ramadhan terakhir untuk berbicara dengan Pencipta di saat yang lain begitu asyik dengan buaian mimpi yang lena.

Sepertimana dengan Bazar Ramadhan, makin banyak keluar duit, makin banyaklah 'belian' juadahnyakan? Begitulah perumpamaannya, makin banyak masa menonton, makin game, borak-borak dan pelbagai perkara lagha yang kita korbankan untuk melaksanakan ibadah kepada Allah, pastinya banyak jugalah hasilnya insyaallah. Namun, yang pasti, dan lebih penting, diterima oleh Allah swt hendaknya. 

Dan dalam doa-doa kita untuk mendapatkan keampunan Allah, mendapat redha Allah, memohon kepada Allah diberi kekuatan agar kita istiqamah, janganlah kita lupa untuk selitkan juga doa untuk saudara-saudara kita di Syria, di Palestin, di Rohingya dan seluruhnya agar dilindungi oleh Allah, dan disentuh hati kita ini agar tidak ketinggalan daripada mengambil berat tentang ummat Islam.

Akhirnya, marilah kita ‘update dan upgrade’ diri kita untuk memastikan prestasi puasa kita pada tahun ini masih berterusan hingga ke akhirnya. Jika masih kurang dan tidak berpuas hati lagi, kita masih ada sisa-sisa waktu untuk kita memecut menuju ke penghujungnya dengan sebaik-baik dan semampu kita. Insyaallah. Semoga Allah berikan kita kekuatan tersebut. Berdoalah kepadaNya. Lahaulawalaquwwataillabillah.. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan