Pemergiannya membawa makna besar yang mendorongku agar bangkit sebagai mujahidah sebenar! Allahuakbar!

RENTETAN PENGALAMAN DI HARI HARI TERAKHIR SITI HAJAR BINTI AHMAD SABIR


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, segala puji-pujian dirafakkan kehadrat Allah swt. Blog yang telah lama saya tidak update akhirnya diminta isi dengan suatu hikmah yang besar dari seorang mujahidah yang telah pergi ke alam sana. Hasil penulisan ini sesungguhnya ditulis oleh ibunya yang tercinta, Pn Nuraini Binti Che Mat, ibu kepada almarhumah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir (alfatihah). Semoga kita memperoleh manfaat yang besar dari perkongsian ini. Selamat membaca. 

_________________________________________________________________________________

6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami  tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi,  kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang  kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar . 
                                   
Lawatan  Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke  telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami  perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi.  Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan  diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung  tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang  tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan  yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2  waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher”  lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak  solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab  “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari  Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu.  Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka  Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi,  Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan.  Ultrasound pula  diambil.  Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang  Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar  ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan  nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan  menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak  katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja  lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran  pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap  tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya


SITI HAJAR 
                                                                                                                
Engkau bermula dengan sengsara
Dalam mencari bahagia
Terasa bagai bayang bayang
Gelap walau di suluh cahaya
Pepasir pantai pun berubah
Pabila HAKIKAT melanda
Ketenangan yang kau cari
Terpancar di lorong sufi
Kelunakan tangisan kasihmu
Dalam simpuhan ketaatan
Bagi mengharapkan keredhaan
Darimu TUHAN pencipta Alam
Sungguh agung pengabdianmu
Kau berjaya menjadi iktibar
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan kekasih Allah 

403 ulasan:

  1. Semoga arwah d'tempatkan d'kalangan orang2 beriman...
    n jadikan cerita ini sebagai pengajaran buat kita untuk m'pertingkatkan keimanan kita n sebagai bekalan untuk m'hadap Ilahi..insyaAllah

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaallah.. allahumma amin..
      ya baik insyaallah.. mudah2an..

      Padam
    2. tersentuh hati saya bila dugaan yg ditempuhi oleh arwah.. perkara ini membuatkan sy terus mengingatkan pada kematian yg bakal kita semua tempuhi.. subhanallah.. semoga Allah merahmati kita semua..

      Padam
    3. setuju dengan harifn saya juga. subhanallah..

      Padam
    4. semoga arwah di tempat kan dikalangan orang yang beriman.. al-fatihah..

      Padam
    5. yaALLAH..tersentuh hati ku membacanya..semoga dia berada dikalangan orang2 yg beriman..insyaALLAH

      Padam
    6. smoga Allah mengampunkan dosa2xnya yg tlh lalu dan ditempatkan dlm golongan2x org yg beriman dan dikasihi Allah s.w.t . .amin

      Padam
    7. SAMUGA ARWAH DICUCURI RAHMAT SEBAK DAN KAMI DOAKAN KELURGA BERSABAR ALFATIHA.


      Padam
    8. Subhanallah..walaupun 1 universti tp x 1 fakulti sy dpt rasakan kehilangan seorang mujahidah solehah...sedih & dlm masa yg sama terharu melihat begitu kuat semangat arwah utk berdakwah hingga ke akhirnya walaupun tengah sakit..moga ALLAH mencucuri rahmat keatas beliau & diempatkan bersama para salafussoleh..kpd keluarga banyaklah bersabar dan AL-FATIHAH kpd arwah

      Padam
    9. menitis air mata baca perjalanan hingga ke akhir nyawa arwah,al-fatihah buat arwah .

      Padam
  2. Subhanallah. Inshaa Allah mujahidah sejati ini adalah syurga tempatnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. allahumma amin.. mudah2an kita juga.. insyaallah..

      Padam
    2. Terkedu bila membace detik2 arwah s'blum m'hembuskan nafasnye...Moga rohnye d'cucuri rahmat....Insyaallah...

      Padam
    3. saya sempat ziarah arwah sabtu sehari sebelum dia pergi...x tahan lihat dia..airnmata laju..dia anak usrah saya di matrik..

      Padam
  3. بسم الله وصلاة وسلام على رسول الله الكريم

    correction untuk muqadimah

    arwah adalah jama'(plural) bagi ruh...

    sebaiknya guna "al-marhumah" Siti Hajar Binti Ahmad Sabir, bukannya "arwah"...

    والله تعالى أعلم بالصواب

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih atas perkongsian dan penambahbaikan. insyaallah bila berpeluang akan saya betulkan. terima kasih byk2..

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  4. :'( Semoga ditempatkan di syurga Allah. Amin.

    BalasPadam
  5. salam...wlupn,intan xpnah knal ngan arwah,intan terkesan gak ngan pemergian arwah...intan slalu gak ikut perkembangan arwah sblm ni...sjak intan taw die perlukn 20k klu xsilap intan unt pembedahan....drpd rentetan peristiwa tu,intan percaya...arwah seorang yang kuat n tabah...smoga Allah mengampuni semua dosa2nya...n ditempatkan besme org2 yg beriman...amin...n tlg smpaykn salam takziah intan pd family arwah ea... trime kasih ats perkongsian yg sgt2 memberi kesan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. alaik slam. insyaalllah akan saya sampaikan.

      Padam
  6. T_T. Saya sedekahkan al fatihah buat arwah

    BalasPadam
  7. Balasan
    1. terima kasih juga.. semoga bermanfaat insyaallah.

      Padam
  8. Allahu Robbi..bergenang air mata tatkala membaca rentetan kisah hajar..semoga beliau ditempatkan dikalangan syuhada' dan para solihin..aamiiin..al-fatihah

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya juga.. dan kebanyakan yg baca juga.. mudah2an airmata yg mengalir ni sebagai permulaan untuk kita berubah lebih baik dari semasa ke semasa. insyaallah alahumm amin.. moga kita dapat jejaki langkah almrhumah.

      Padam
    2. InsyaAllah..ana mohon share di blog ana..

      Padam
    3. tak perlu mohon izin ape2.. memang ibunya minta ianya disebarkan agar jadi pedoman buat kita yang masih hidup.

      Padam
    4. syurga balasan mu, insya allah...

      Padam
  9. Sedihnya kisah ini. Ya ALLAH..
    semoga hajar mendapat syurga..
    :(

    BalasPadam
  10. syurga balasan mu, insya allah...

    BalasPadam
  11. ana x pernah mengenali mahupun berjumpa..namun mengikuti berita oleh sahabat2 beliau..semoga ditempatkan bersama-sama org2 beriman dan syuhadah..semangat dakwah dan jihadnya dirasai walaupun jasadnya sudah pergi..al-Fatihah

    BalasPadam
  12. Semoga Allah merahmati beliau dan memasukkan beliau di syurga. kisah yg mampu menerjah hati manusia yg sedang lalai sperti kami.

    BalasPadam
  13. Allahu. Allah. sejak terlihat update di tentang almarhumah, hati terasa tergerak untuk terus mengikuti perkembangan. Terasa dekat, saya tidak mengenali anda dan juga almarhumh. Tp terdetik untuk terus berdoa dan mengikuti..terasa kehilangan.al-fatihah.

    BalasPadam
  14. SubhanAllah...
    semoga roh beliau dcucuri rahmatNya...
    semoga Allah mengampuni segala dosa-dosanya...
    al-Fatihah...

    BalasPadam
  15. Al Fatihah buat nya.
    Semoga kita yang masih hidup dapat mengambil kisah benar ini sebagai peringatan pada diri masing-masing. InsyaAllah.

    BalasPadam
  16. al-fatihah wat arwah...bile bace teringat sahabat yg telah pergi..yg critanya lebih kurg sama..

    BalasPadam
  17. setiap yg bernyawa pasti merasai mati.... orang yg bijak adalah mereka yg merancang untuk persedian saat2 kematiannya... beristighfar bnyk2 andai kata satu ketika insan seperti kita ini alpa mengingati Allah... saya sentiasa memikirkan bagaimana saat2 diri ini menghadapi kematian... semoga rohnya berada di kalangan org2 yg mendapat kasih syg Allah... alfatihah.

    BalasPadam
  18. Al-Fatihah, semoga Armarhumah tenang di sana. Saya ada dapat link SMS daripada GAMIS berkaitan dengan hal ini. Insyaallah sahabat-sahabat di seluruh kampus selalu mendoakan beliau. Al-Fatihah. Semoga puan sekeluarga tabah. Insyaallah..

    BalasPadam
  19. salam alayk.

    terlalu terkesan dengan cerita ini.
    perlu muhasabah diri balik sangat2.

    ukhti, mohon share di blog saya ye boleh?

    jazakillahkhairan khatira :)

    BalasPadam
  20. Tak henti air mata mengalir :'(

    BalasPadam
  21. Maaf laa....ini mengikut ilmu yang saye pelajari,syurga adalah milik Allah,jd kite manusia x de hak mengatakan syurga itu tempat sesiapa....maaf tau,..kata2seperti ini terjadi di zaman nabi y ditujukan kepada seorang mujahid y syahid di medan perang,nabi mendengar kata ini n menegah dari berkate demikian
    Ape pown....cerita tadi hampir mengalirkan air mate,da bertakung daa...AllahuAllah...dpt jugek membantu untuk usrah petang nanti,...insyaAllah,jika begitulah pemergian siti hajar,...subhanallah..harap dapat bernaung bersame dibawah payung RABIAH AL-ADAWIAH seperti lirik diatas...nampak muslimahnya....:'(

    BalasPadam
  22. Allah Maha besar.Kisah yang cukup mendamaikan.Arwah cuba utk berdkwah sklipun nyw dihujung...yA Allah,terlalu hinanya hamba ni..dibanding arwah.alfatihah

    BalasPadam
  23. assalam..allahurabbi..rentetan kisah hidup yg menyentap hati dan menyentuh sanubari..byk perkara yg blh djadikan tauladan..
    izikan ana share di blog ana, ya ukhti..jzkk..smoga ia mmberi manfaat pd yg lain..moga al-marhumah siti hajar ditmptkn brsama org2 beriman..in sha Allah..alfatihah..

    BalasPadam
  24. REDHOLLAHU Fi REDHO WALIDAlN alhamdulillah..akhir hayat siti hajar d redhoi org tua nya..smg allah ampun kan ksilapan d dunia..dan d muliakan dg redho allah..amiiin smg kita juga khusnul khotimah...al fatihah arwah siti hajar

    BalasPadam
  25. Semoga arwah di tempatkan di kalangam.orang2 yg soleh dan solehah..amin

    BalasPadam
  26. seoga ronya ditepatkan dikalangan org2 yg beriman...smoga keluarganya redha dgn pemergian almarhumah dan sentiasa tabah....Al-Fatihah untuk almarhumah siti hajar...

    BalasPadam
  27. Assalamualaikum...Izinkan saya share cerita ini. Terima kasih atas perkongsian =)

    Al-Fatihah...

    BalasPadam
  28. Allahummaghfirlaha wa'fuanha..
    Semoga beroleh damai yang abadi,
    Ditempatkan bersama para anbia awliya dan solihin. Ameen Ya Rabb..

    Salam takziah dari kami mahasiswa di Mesir.

    BalasPadam
  29. Assalamualaikum..

    'Daripada-Nya kita datang, kepada-Nya jualah kita kembali.'

    Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

    Ana mohon izin untuk share di FB Rakan Masjid UTP..

    Salam takziah dari kami.

    BalasPadam
  30. salam, takziah buat keluarga Siti Hajar. Semoga Allah menempatkan Arwah bersama para golongan yang dirahmati Allah.

    BalasPadam
  31. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  32. Asalamualaikum. Rupanya Siti Hajar yang ini rupanya. Saya tahu kat KMM ada lagi dua orang juga dengan nama yang sama jadi saya agak tertanya-tanya masa tu. First time kenal Hajar masa saya sekumpulan dengan beliau untuk program Sirih Pulang Ke Gagang (SPKG) kat matrik dulu, dia antara wakil NTP, saya antara wakil PRS. Beliau sangat berpengetahuan dan sangat teguh pendiriannya. Dan dari tiga hari tu je dapat juga beberapa pengetahuan baru dari dia. Selepas program tersebut, dia selalu menegur saya dengan ceria. Terlinang air mata baca post ni. Alhamdulillah, walaupun dia mengalami semua kesakitan tersebut, tetapi saya rasa Allah telah permudahkan juga hari-hari terakhirnya. Sempat dia meminta izin dengan ibunya, sempat berpesan untuk adik beradik dan rakan-rakan. Alhamdulillah. InsyaAllah, beliau ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman. Harap keluarga dan rakan-rakannya tabah menghadapi dugaan ini dan meneruskan hidup. AlFatihah.

    BalasPadam
  33. insyaAllah syurga Allah balasan mu dik :')

    BalasPadam
  34. salam takziah..
    al-fatihah buat arwah..
    Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.
    mohon share cerita ni..

    BalasPadam
  35. Semoga rohnya ditempatkan bersama2 orang2 yang beriman.. salam takziah untuk keluarga Hajar..

    BalasPadam
  36. saya seorang hamba yg banyak dosa.. selalu melakukan kesalahan dan x lepas dari melakukan silap. kisah ini telah membuka hati sy untuk sentiasa bersangka baik pada Allah, lepas al marhumah kembali ke rahmatullah pun dia masih lagi berdakwah, berdkwah pada orang2 yg seperti sy, mudah-mudahan Allah permudahkan segala urusannya disana dan menempatkan dia dikalangan hamba2-nya yg bertakwa sebaris dgn srikandi2 islam yg lainnya...

    BalasPadam
  37. salam takziah..
    walaupun kehilangan org tersyg, igtlah dia sentiasa bersama Allah swt..

    smoga beliua di tempatkan di kalangan org2 yang beriman..Amin.. =')

    BalasPadam
  38. innalillahi wa innailaihi raji'un... sesungguhnya kepada Allah jualah kita kembali.. Al Fatihah buat arwah Siti Hajar..terima kasih kepada penulis blog ini kerana berkongsi kisah cinta seorang mujahidah kepada Allah walau apa jua keadaan. :) terima kasih banyak2...

    BalasPadam
  39. Semoga al-marhumah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir tenang disana....

    Ya Allah, ampunilah dosanya dan tempatkanlah dia d kalangan hamba2 Mu yang beriman.....

    BalasPadam
  40. salam... sangat menyentuh hati... mohon share cerita ni di blog sy ye... moga2 ini merupakan jalan dakwah untknye pd semua org.. smoge rohnya berada dikalangan roh org yg beriman....

    BalasPadam
  41. al-fatihah semoga arwah di tempat kan bersama orang2 yang beriman...amin.....

    BalasPadam
  42. Al-Fatihah mengiringi arwah Siti Hajar. semoga ditempatkan bersama para solihin.

    izinkan saya share cerita ini di blog saya untuk tatapan bersama. Syukran.

    BalasPadam
  43. Assalammua'laikum..

    Semoga roh arwah di tempatkan di tempat orang2 yang beriman di sisiNya..
    Setiap yang berlaku ada hikmah disebalik kejadian..
    Hanya Dia yang tahu Qada' dan Qadar hambanya..
    Al-Fatihah untuk arwah..
    Amin Ya Rabbal A'Lamin..

    BalasPadam
  44. Salam...
    Allahuakbar.Allah Maha Besar.
    Arwah seorang yang sgt tabah...

    Al-fatihah. Semoga arwah tenang di sana. Amien :')

    BalasPadam
  45. Alfatihah..sungguh besar ujian Allah SWT kpd keluarganya.semoga almarhumah Siti Hajar ditempatkan dikalangan orang beriman.amin amin.

    BalasPadam
  46. subhanALLAH...hebatnya muslimah solehah ini..aku ingin menjadi sepertinya...walaupun tak pernah bersua, terasa ukhuwah yang terjalin..aku sangat menyayanginya...

    BalasPadam
  47. Ya Allah.. syukran kerana sudi berkongsi cerita.. semoga mnjadi pengajaran buat kami yg masih hidup.. terkilan sungguh dgn pemergian almarhumah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir..

    Subhanallah.. Allahuakbar..
    InsyaAllah syurga balasan untukmu, ya ukhti..

    al-fatihah :')

    BalasPadam
  48. Subhanallah...moga dia tenang dan bahagia disana...tanpa sedar air mata menitis... :'(

    BalasPadam
  49. subhanaALLAH sungguh sedih. ...semoga dia di rahmati ALLAH dan terima kasih pengararan yang sangat berguna untuk saya.. mengalir air mata nie ..al fatihah

    BalasPadam
  50. Subhanallah...Anak aunty sangat kuat tabah,Aunty sangat bertuah dikurniakan anak yang solehah. semoga dapat dijadikan bimbingan untuk semua yang membaca. Al-Fatihah

    BalasPadam
  51. dulu sekolah rendah sekali ngan armalhumah.. tp mase tu sy kecik lg.. xberapa ingat muke dy.. tp yg sy ingat,semua adik beradik dy yang sekolah kat situ, semua baek2.. manis..sopan..

    BalasPadam
  52. smoga Allah memberkati khidupan mu dan merahmati keluarga mu..

    BalasPadam
  53. mohon share,,sgt mngkatkn iman..moga roh brsama para syuhada

    BalasPadam
  54. Semoga Allah selamatkan kita umat Islam daripada mensyirikkan Allah.

    BalasPadam
  55. alfatihah. semoga almarhumah tenang d sana & d rahmati . aminn.

    BalasPadam
  56. takziah buat keluarga arwah... semoga roh Arwah ditempatkan di kalangan orang yang beriman...

    BalasPadam
  57. assalamualaikum. walaupun tak pernah kenal siapa al-marhumah, tapi saya mendoakan semoga roh nya sentiasa tenang dan ditempatkan dikalangan org beriman dan soleh solehah. allahu rabbi. perkongsian ini sebagai peringatan kepada kita semua. semoga kita semua berada di bawah redha Nya.

    BalasPadam
  58. semoga roh nya bersama hamba2 Allah lain yang soleh . takbir !

    BalasPadam
  59. terima kasih kerana sudi berkongsi. kisah ini meninggalkan kesan yg mendalam dan berupa satu peringatan bahawa kita semua akan mati dan tujuan kita hidup adalah utk mencari mati yg sempurna. semoga arwah ditempatkan dlm kalangan orang beriman.

    BalasPadam
  60. Walaupun saya tidak mengenali atau pernah berjumpa dengan arwah, namun saya yakin bahawa arwah ketika hayatnya adalah seorang yang baik. Salam takziah untuk keluarga arwah. Semoga arwah ditempatkan di kalangan mereka yang beriman.

    BalasPadam
  61. Mohon share... Smoga arwah siti Hajar ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Sesungguhnya, entri ni dapat membuka mata saya.. Terima kasih.

    BalasPadam
  62. Subhanallah......
    Sayu hati membaca cerita ini.....mudah-mudahan roh nya dicucuri rahmat......sama-samalah kita sedekahkan al-fatihah kepada beliau semoga tenang di sana....tanpa sedar menitis air mata saat membaca isi cerita ini....takziah buat keluarga beliau...

    BalasPadam
  63. Allah..

    saat ana dpt tahu arwah dan shbt2 yg lain kmlngn hari tu.. luluh hati ana..
    lg2 bila arwah dan sorang lg shbt masuk icu..
    tiap kali ana dpt msj dan apa2 berita tntng arwah, menitis air mata ana.
    saat terima berita arwah meninggal.. sayu sgt hati ana.
    moga Allah tempatkan arwah di kalangan org2 beriman

    dan moga kisah arwah dijadikan iktibar.
    Allahuakbar

    BalasPadam
  64. arwah sebenarnya meninggal hari apa ? berlaku kekeliruan disini. sbb ada satu page tu kata arwah meninggal bulan june tahun lepas. saya ni baru sahaja terbaca berita berkaitan arwah

    BalasPadam
  65. sebak baca kisah arwah... teringat kisah pemergian arwah atok 4thn yg LaLu.. Al-Fatihah...semoga arwah tenang disana & dtempatkn dkaLangan hamba-hambaNya yg bertaqwa...amin..
    mohon untuk dikongsi dgn kawan2...

    BalasPadam
  66. Salam..
    Benar saya juga bergenang air mata.. Mohon saya kongsikan cerita ini di page saya : Pakar Diari Hati

    BalasPadam
  67. Mohon share. Smga Allah mencucuri rahmat ke atasnya dgn sebanyak2nya.ameen

    BalasPadam
  68. Sebak hati membaca entri ni.. xkenal al-marhumah tp kawan GAMIS ada share tentang pemergian Al-marhumah.. nie yg dia post

    "Al Fatihah, semoga Allah mencucuri rahmat kepada Almarhumah Siti Hajar..sahabat Utem yang bru meninggal dunia semalam (20 Jan 2013).. Sempat ziarah keluarga dan kubur arwah, Ketika urus jenazah semalam, beberapa perkara aneh berlaku, dikatakan jenazah arwah sangat wangi dan pengali kubur juga mengatakan kubur sahabat cerah dan proses mengali sangat mudah berbanding dengan sebelum2 ini : Sumber daripada nenek arwah.. Mudah-mudahan ianya sebagai tanda arwah telah mendapat janji2 Allah kepada mereka2 yang bertaqwa.."

    BalasPadam
  69. smoga d tmptkan d klngn org2 solehah .. aminnn ..al-fatihah ...

    BalasPadam
  70. Al-Fatihah buat arwah..semoga roh dicucuri rahmat dan ditempatkan pada org2 beriman...mmg tersentuh hati bila baca cerita saat arwah hendak hembuskan nafas yg terakhir

    BalasPadam
  71. Al-fatihah..Moga arwah ditempatkan di kalangan org yg beriman dan beramal soleh..sy xkenal arwah juga saudari Nadia..tapi hope Nadia sentiasa keep in touch dgn family arwah..mereka keluarga yg hebat, kuat.. moga alkisah hajar dapat tingkatkan ketakwaan kita juga..insyaallah..

    BalasPadam
  72. al - fatihah buat al marhumah semoga rohnya ditempatkan di golongan hamba2 yg bertaqwa...

    saya tidak sama sekali mengenali al marhumah....tp apa yg ditinggalkan menerusi rentetan ni membuatkan saya menangis...menangiss...pilu yg teramat sgt..ketaqwaan,kekuatan,kesyukuran dan segalanya kerana ALLAH s.w.t... beliau meninggalkan sesuatu yg membuka mata saya.....Redha....

    terima kasih buat ibunya yg berkongi kisah ini....
    sesungguhnya kamu seorg ibu n bapa yg tabah.....

    BalasPadam
  73. al-fatihah untuk arwah..hari-hari yang indah untuknya..

    BalasPadam
  74. coretan ini benar2 menyentuh hati dan menginsafi diri ini. terima kasih puan kerana berkongsi. takziah dari saya utk puan sekeluarga. mudah2an diberi kekuatan dan ketabahan yg berpanjangan, ameen.

    buat al-marhumah, al-fatihah buatmu Siti Hajar. Moga syurga tempatmu. ameen.

    BalasPadam
  75. serikandi Islam yg Allah pilih..
    perginya penuh keredhaan..
    senyumannya menenagkan hati setiap yg melihatnya..
    ketabahannya teramat tinggi..
    peribadinya memang terpuji..
    sy doakan agar arwah tenang di sana..
    AL Fatihah..


    BalasPadam
  76. al-fatihah buat bidadari y indah..mga berbahagia di sisi Maha Pencipta..

    BalasPadam
  77. moga ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...Insyaallah...

    BalasPadam
  78. Assalamualaikum..hebat kisah nyata seorg pejuang ini..kalau ana sendiri ditempatnya, ana pasti tidak sekuat almarhumah..ana ingin semua mengetahui kisah hebat pejuang ini..minta izin di share di blog ana ea.. al-fatihah buat almarhumah..semoga berada dalam rahmat dan redha-Nya..buat keluarga, beruntunglah kalian kerana berjaya mendidik dan membesarkan pejuang ini ..mudah-mudahan Allah permudahkan urusan2 di hari muka kelak,, salam ibrah buat semua..

    BalasPadam
  79. Assalamualaikum. Takziah kepada keluarga Almarhumah Siti Hajar, boleh saya tahu di mana jenazah almarhumah dikebumikan? kerana terdapat sahabat saya yang teringin untuk menziarahi kubur almarhumah. @nadia mujahidah

    BalasPadam
  80. Bergenang air mata sye baca rentetan kisah hidup Hajar ni.
    Al-Fatihah buat al-marhumah Hajar. :'(

    Salam takziah dari mahasiswi Jordan.

    BalasPadam
  81. Al-fatihah buat Al-Marhumah Siti Hajar...semoga mendapat tempat di syurga yg abadi...

    BalasPadam
  82. Al-Fatihah..Ya Allah,sesungguhnya Allah maha penyayang, Di setiap perbuatan nya dia tak pernah lupa Allah,begitu teguh imannya. In sha Allah,semoga menjadi panduan kepada kita semua untuk mencontohi mujahidah sejati seperti sit hajar.

    BalasPadam
  83. Alfatihah .... Subhanallah kuat sungguh jiwa Allahyarhamah... semuga yg terbaik buatnya

    BalasPadam
  84. al fatihah buat almarhumah Siti Hajar dan salam takziah buat keluarga almarhumah...semoga ditempatkan di kalangan org2 yang beriman...

    BalasPadam
  85. menginsafkan sgt.. terima kasih kerana berkongsi.. Al-Fatihah buat arwah.

    BalasPadam
  86. al-fatihah ..

    amin..amin..ya robbal alamin .YA ALLAH ,apalh yg akn trjadi pd ku di saat kematian nnti,jauh beza dgn al-marhumah ,ampunkn dosaku YA ALLAH ,ALLAHUKHBAR.

    BalasPadam
  87. Semoga pesanan dr nya menjadi ikutan kita semua... amin..

    BalasPadam
  88. al- fatihah buat arwah. gugur air mata ini membacanya...

    BalasPadam
  89. moga rohnya ditempat bersama orang2 yang solehah..aamin..moga tabah keluarga kalian menghadapi ujian yg diberi Allah..mohon share di blog saya www.musafirmencaricinta-nya.blogspot.com

    BalasPadam
  90. terima kasih Puan. Puan, al-marhumah Siti Hajar serta keluarga adalah insan mulia dijadikan Allah untuk memberi ingatan kepada kami.

    BalasPadam
  91. Moga Allah memberikan hajar tempat yg baik. Kematian memberikan kita satu peringatan bahaya kita akan kesana jua. Yang mencorak kematian kita adalah amal2 kita.. moga sentiasa mdpt rahmat Allah.

    BalasPadam
  92. YA ALLAH.. sesungguhnya dia seorang insan yg mulia.. semoga rohnya dicucuri rahmat.. AMIN..

    BalasPadam
  93. mohon share yee . al fatihah buat arwah. cerita ini benar2 mmberi kesan pada diri sndri.. :(

    BalasPadam
  94. Al-Fatihah. Hebat sungguh semangat beliau menghadapi dugaan hidup. Semoga beliau ditempatkan dalam golongan yang diredhai Allah S.W.T...

    BalasPadam
  95. subhanallah, sedihnya, sakitnya sakaratulmaut. , semoga keluarga arwah tabah

    BalasPadam
  96. menangis bila bca ni ..YA ALLAH.. sebegitu sakitnya Almarhumah menanggung siksa ....kita semua harus bersyukur kerana ALLAH msih bgi kekuatan untuk hidup....buat keluarga Almarhum harap tabah dengan dugaan hidup ...Al Fatihah untuk Almarhumah ....

    BalasPadam
  97. takziah. moga arwah ditempatkan org2 yg beriman. mungkin yang membaca ini tidak merasa seperit bahu arwah yg memikul. tapi boleh katakan arwah memang seorang yang kuat. kalau jepun ade aya ikeuchi, kita orang islam ade siti hajar bt muhamad sabir.

    BalasPadam
  98. Subhanallah.
    Hanya Allah tempat bergantung dan hanya pada Allah kita berserah.
    Allah tidak men-sia2-kan hambaNya yang beramal soleh
    Semoga Allah sentiasa merahmati al-marhumah dan keluarga.

    BalasPadam
  99. Allah....sayu hati...moga arwah dlm dakapan rahmat Allah...cinta Rasulullah....hebat semngat arwah...mak,ayah arwah pun...Allah....

    BalasPadam
  100. al fatihah .. moga arwah ditempatkn di kalngan org beriman . walaupun sy x knl arwh, ksh ni bt sy mngalir air mte, btpe bsr kcintaan arwah pd Allah ..trima ksh sbb bkk mte sy ,sy nk brubah , dkt kn dri pd Allah .. syukran

    BalasPadam
  101. Ya Allah...kau tempatkan roh hamba-Mu ini dalam kalangan orang yang beriman. Amin. Takziah buat keluarga Almarhumah.

    BalasPadam
  102. al fatihah....tq 4 sharing
    salam perkenalan drpd : suteraungu87.blogspot.com

    BalasPadam
  103. Semoga roh dicucuri rahmat. Sabarlah. Semua orang pasti akan ke rahmatullah. Tidak ada yang lambat mahupun cepat.

    BalasPadam
  104. Sangat2 sedih, air mata xberhenti mengalir (dan meremang bulu roma, memikirkan diri sendiri, amalan, dan persediaan utk temuiNya)... kalau kita yang jauh pun xdapat tahan perasaan, apa lagi keluarga dan mereka yang di sekeliling almarhumah... InsyaAllah, sudah ada tempat untuk mujahidah ini bersama kekasih2nya...

    BalasPadam
  105. alfatihah....semoga Allah menempatkan arwah dikalangan org2 yg dikasihiNYA.....betul2 tersentuh sy...mengingatkan sy pada dosa2 yg telah sy lakukan....terima kasih Nadiah....semoga arwah Siti Hajar tenang disampingNYA.....tabahkan hati keluarga arwah.....

    BalasPadam
  106. Al fatihah..semoga roh siti hajar d tempatkan di kalangan org2 yg beriman.....

    BalasPadam
  107. al fatihah buat arwah.mengalir airmata saya..Allahuakbar

    BalasPadam
  108. semoga almarhumah tenang dan bahagia di alam sana..moga beliau dapat lagi bersama-sama dengan keluarga dan rakan2 beliau di syurga kelak..

    BalasPadam
  109. salam takziah kpd keluarga al-marhumah. Al-Fatihah

    BalasPadam
  110. Assalamualaikum :) Sy telah membaca detik2 terakhir arwah kak hajar. Salam takziah sy ucapkan kpd ahli keluarga beliau. Al-Fatihah dan smoga rohnya dirahmati Allah SWT. Dlm pembacaan sy, sy telah perasan yg bhawa bnyk situasi kak hajar sama dgn situasi arwah papa saya.

    BalasPadam
  111. AL.FATIHAH...moga roh al-marhumah diletakkan dalam kalangan orang2 yg beriman,,

    BalasPadam
  112. AL.FATIHAH semoga arwah Siti Hajar tenang disampingNYA

    BalasPadam
  113. takziah..mohon share ea..smoga roh nya dilimpahi rahmat Allah..saya juga baru kematian moyg tercinta..AlFatihah

    BalasPadam
  114. salam..semuga al marhumah di tempatkan bersama para solihin...Al fatihah..buat kedua ibubapa sememang nya seorg yang amat tabah...

    BalasPadam
  115. Innalillah..moga Allah tempatkan al-marhumah di kalangan org2 yg beriman dan beramal soleh. ameen Ya Rabb.. bagaimana pula pengakhiran hidup kita nanti? benarlah kematian itu sgt hampir dgn kita..sama2 muhasabah amalan2 kta pdNya dan moga sntiasa tingkatkan amalan kpdNya. Insya-Allah..

    BalasPadam
  116. Al Fatihah..sangat menyentuh hati dan perasaan..Semoga catatan ini memberi pengertian besar kepada kita untuk menginsafi hakikat kehidupan

    BalasPadam
  117. Ini semua dugaan dari Allah.... Agak tersentuh bila membacanya.. Moga rohnya dilimpahi rahmat...

    BalasPadam
  118. Al Fatihah buat beliau. Sedihnya bile baca cerita dia. Sungguh tabah beliau. Mohon share di blog saya boleh ?

    BalasPadam
  119. Salam, semoga roh Allahyarhamah Siti Hajar dicucuri rahmat Ilahi dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman..

    ..Keadaan Siti Hajar ini mengingatkan saya pada arwah mak saya yg melalui situasi sama tiga hari sebelum beliau menghembuskan nafas terakhir. Buah pinggak rosak, jantung lemah dan tekanan darah sangat rendah..ketika ini juga sudah berlaku pendarahan otak yg sangat teruk kerana arwah mak saya alah kepada aspirin, sejenis ubat yg diberikan doktor ketika dalam tempoh rawatan. Doktor juga tidak dapat mengetahui punca alahan itu walaupun beberapa pakar datang dan membuat kajian. Kami menerimanya dengan hati terbuka dan redha..dan seperti Siti Hajar juga, beliau bernafas dengan bantuan mesin sebanyak 99% dan secara tersiratnya beliau sudah tiada, namun etika perubatan masih digunapakai menyebabkan segala mesin dan wayar tidak dibuka. Akhirnya kami sedar, kami perlu melepaskan belia pergi dengan tenang..Alhamdulillah beliau pergi dengan aman, tanpa sebarang kesakitan ketika sakaratulmaut menyentap nyawa dari ubun-ubun..
    Semoga roh emak, dan arwah Siti Hajar sentiasa mendapat rahmat Allah..

    BalasPadam
  120. tak kira siapa pun kamu tapi allah lebih menyayangi kamu dari kami semua .alfatihah.

    BalasPadam
  121. Al fatihah untuk roh siti hajar, bidadari surga..insyaAllah...aamiin ya Rabb...

    BalasPadam
  122. izinkan ana copy untuk tatapan semua. syukran ya habibati. al fatihah dan salam takziah buat keluarga arwah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir :')

    BalasPadam
  123. Al-Fatihah bt arwayarhamah....semoga tenang di sana...sgt2 menyentuh hati dan perasaan malah bertambah menginsafi diri ini tentang kehidupan selepas mati...Takziah bt keluarga arwayarhamah...

    BalasPadam
  124. kasih ibu membawa ke syurga.

    BalasPadam
  125. mohon share ...
    Al-fatihah untuk al-marhumah.. semoga dia tenang disana.. In Sha Allah syurga untuknya... amin...

    BalasPadam
  126. Al-fatihah dan salam takziah...smoga rohnya dicucuri rahmat dan dtmpatkn disisi org2 yg soleh&solehah....

    BalasPadam
  127. Al fatihah, semoga roh nya di tempstkan di kalangan orang2 yang beriman..amin

    BalasPadam
  128. Sebak.. tak henti2 menangis..

    Alfatihah buat al-marhumah Siti Hajar.. semoga rohnya di cucuri rahmat Allah dan di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman... semoga arwah tenang di sana..

    BalasPadam
  129. Menitis air mata membaca perkongsian ini...sayu hati. Sungguh tabah ibubapanya. Terasa amat kerdil diri ini. Semoga Al-marhumah tenang disana dan di tempatkan dikalangan org2 yg beriman.Amin.Amin.Amin Ya Rabbal 'Alamin.

    BalasPadam
  130. Saya x bape setuju tindakan sang keluarga yg xdak membenarkan pembedahan dilakukan di saat akhir..saya adalah bekas pesakit kanser saya berjuang sehingga titisan nafas terakhir dan nazak tapi ibu saya tetap berjuang..sebab prinsip ibu pasrah itu menyerah. Redha itu setelah usaha...puan tahu makna kuasa Allah ya rab..bahawa Allah yg mempunyai kuasa menjadikan sesuatu mati atau hidup..tapi puan kalah dgn emosi manusia...puan kalah kerana puan menyerah..hanya berserah walau harapan kita tahu tipis
    Walau apa pun saya doakan anak puan di kalangan wanita syurga..pasti !! Innalilahwainnalilahrajium

    BalasPadam
  131. Assalamualaikum....
    sy mintak izin untuk copy untuk tatapan semua.. takziah diucapkan kepada keluarga Siti Hajar Binti Ahmad Sabir.. dan semoga arwah ditempatkan dikalangan orang" yang beriman. amin..

    BalasPadam
  132. Assalamualaikum. Saya dari Brunei. Alhamdulillah, Allah makbulkan permintaan Al-Marhumah supaya kisah ini disebarkan sebagai pengajaran.

    BalasPadam
  133. moga tempatmu di jannah,,,aminnnn

    BalasPadam
  134. Al-fatihah..

    sy mohon copy utk tatapan semua..

    BalasPadam
  135. salam.. boleh saya tahu macam mana kemalangan boleh berlaku ?

    BalasPadam
  136. ASSALAMALAIKUM. SALAM TAKZIAH BUAT KELUARGA HAJAR. BERASA SEDIH DAN PILU BILA SAYA BACAAN TITIPAN YANG AMAT-AMAT MENYENTUH HATI . SAYA DOAKAN AGAR ARAH TERGOLONG DIDALAM GOLONGAN PILIHAN YA ILAHI...AL-FATIHAH... http://jmbelog.blogspot.com

    BalasPadam
  137. Masha-Allah...sungguh besar dugaan yang tuhan berikan kepada al-marhumah di saat dia masih lagi diberi peluamg utk bernyawa...in Shaa Allah.. al marhumah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..

    BalasPadam
  138. Ya Allah... Sebaknya kisah ni. Seorang gadis yang sangat tabah dan sentiasa redha dengan ujian Allah. Masih menyampaikan dakwah ketika nyawa sudah berada di penghujung.

    Semoga Allahyarhamah Siti Hajar bt Ahmad Sabir ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

    AL-FATIHAH~~

    BalasPadam
  139. semoga Allah mencucuri rahmat keatsnya. pertama kali saya baca blog nie saya rasa sebak. Tabah betul gadis ini.

    AL-FATIHAH

    BalasPadam
  140. izinkan saya share cerita ini ye

    BalasPadam
  141. Ya Allah..besarnya kuasa Allah.InshaAllah Allah akan merahmati Hajar :') Takziah buat keluarga Hajar.Kita sebagai manusia kena redha,yakin dgn qada' dan qadhar Allah.Al fatihah.

    BalasPadam
  142. http://3.bp.blogspot.com/-ThzCa2Qbvok/Tu3pgCO_9cI/AAAAAAAAEnE/o22nZU10w_w/s400/al-fatihah.gif

    BalasPadam
  143. Assalamualaikum..sebak hati sy membaca,tanpa sedar air mata mengalir..sy pernah mengalami situasi yang sama..menjaga dan menyaksikan saat sakaratulmaut adik tersayang yang menderita penyakit kanser. Semoga roh Al Marhumah Siti Hajar di tempatkan dikalangan orang2 yang beriman..amiinnn.

    BalasPadam
  144. Al-Fatihah...... SUBHANALLAH.... kuat sungguh semangat arwah.... walaupun dalam keadaan kritikal tetap redha dengan ketentuan ALLAH. Izinkan saya share cerita ni..... Terima kasih... Assalamualaikum

    BalasPadam
  145. al-Fatihah..ya Rabb, matikan kmi dlm husul khatimah ya Allah.. =')

    BalasPadam
  146. tkziah utk kluarga adik Siti Hajar..semoga rohnya ditempatkn di kalangan org2 yg solehah dan beriman....semoga kluarganya tabah mnghadapi dugaan ini....sdih smpai menitis airmataku mmbaca wrkah ini...xsnggup nk baca lg...:'( :'(

    BalasPadam
  147. Al-FATIHAH, semoga arwah tenang disana... #terkenang arwah kakak sy meninggal mengejut sakit jantung... :'(

    BalasPadam
  148. berbanggalah puan kerana mmpu mndidik anak sprt al marhumah.Pertolongan Allah sgt dekat bg mereka yg mmbntu agama Allah..

    BalasPadam
  149. semoga roh beliau ditempatkan dalam kalangan orang beriman... :') mohon share..

    BalasPadam
  150. Semoga al marhumah ditempatkan bersama-sama orang yang soleh di syurga ketika ini..amin..buat puan sekeluarga..tahniah kerana mempunyai cahaya mata sehebatnya..kita juga akan ke sana suatu masa nanti..Alfatihah buat al marhumah SITI HAJAR BINTI AHMAD SABIR..amin..

    BalasPadam
  151. Al-Fatihah.

    Kuatnya Siti Hajar dan keluarga menempuh dugaan Allah ini. Semoga roh beliau tenang di sana.

    BalasPadam
  152. TERIMA KASIH utk perkongsian yg hebat ni, semoga kita semua mendapat hidayah dariNya... dan semoga al-marhumah adik siti hajar aman dan tenang di sampingNya, Alfatihah..ameen..

    BalasPadam
  153. Al fatihah buat arwah..moga tenang disana.sesungguhnya dia begitu cekal dan betapa kuatnya semangat anak ini...bagi keluarga yg redha takala pelbagai usaha telah dilakukan,tersentuh jiwa semuanya..tawakal...jika diteruskan pembedahan hanya mbuatkan dia lebih menderita.ajal maut di tgn Yg ESa...berserahlah.ujian Allah ini...mmg berat dan besar..tapi Allah tahu keluarga ini mampu mgharungi.berat mata memandang,berat hati membaca..berat lagi bahu yg memikul.relakan pemergiannya...insyallah.

    BalasPadam
  154. Al fatihah. Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang beriman.

    BalasPadam
  155. ya Allah .. terharu sangat . sedih sngat bila baca kisah hajar nii .
    Terfikir betapa kerdilnya diri ni .
    Al-fatihah buat dy .

    BalasPadam
  156. Innalillahiwainnailaihiraji'un.............
    semoga berbahagia di 'sana'..duhai bidadari dunia..

    Alfatihah buat almarhumah.

    BalasPadam
  157. Al-Fatihah.... insyaAllah, syurga Allah tempatnya..

    BalasPadam
  158. Al-Fatihah.
    Terima kasih di atas coretan yg amat mengesankan.

    BalasPadam
  159. Salam.. Al- Fatihah buat arwah . terima kasih kerana sudi berkongsi.

    BalasPadam
  160. Alfatihah untuk arwah.. sejuk perut ibu yang mengandungkannya... semoga dia lebih tenang di sana...

    BalasPadam
  161. takziah.moga arwah ditempatkan dikalangan org beriman..amin

    BalasPadam
  162. assalamu'alaikum wbt. ukhti nadia kenalan rapat almarumah ke? boleh tak kita contact personally. saya ada soalan yang ingin dikemukakan. ini email saya nuramirahnoh@yahoo.com. jazakillah khair :')

    BalasPadam
  163. Salam sgt sedih n terharu membaca coretan ini...betapa redhanya dia menghadapi semua dugaan...Al-Fatihah..smg ditempatkan di kalangan org2 beriman di sana....aaminn...

    BalasPadam
  164. takziah untuk keluarga al marhumah siti hajar.. semoga almarhumah siti hajar di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman..amin..

    BalasPadam
  165. Al Fatihah. Semoga roh hajar di tempat kalangan orang yg soleh solehah. Aamiin

    BalasPadam
  166. Innalillahiwainnailaihiraji'un , Al fatihah .. begitu berat dugaanNya .... semoga Allahyarmah tenang di sana .. terima kasih Puan atas perkongsian nya .. menitis air mata bila membaca ... begitu banyak nikmat Allah telah kita lupakan .. bila terbaca dan mengamati kisah ini ... menyedarkan saya bertapa kecil nya dan beruntungnya kita semua dikurniakan kesihatan yang sempurna dan cukup sifat ...
    syurga Allah untuk Allahyarmah ..... semoga tenang Puan sekeluarga dan bersabar selalu

    BalasPadam
  167. Al Fatihah semoga rohnya d tempat kan d kalangan orang2 yang beriman.... dan takziah buat keluarga arwah...

    BalasPadam
  168. Allahumagfirlaha warhamha wa'afihi wa'fu'anha.
    Moga Allah mengurniakan jannah untuk anak ini dan keluarganya diberi ketabahan menghadapi ujian kehilangan.

    BalasPadam