"Dengan mengingati Allah, hati PASti akan menjadi tenang."

SUASANA SEKELILING (BIAH) RANGSANG DIRI

 بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera.

Pertama dan selamanya kita bersyukur kepada Allah swt yang sentiasa memberikan nikmat kepada kita yang tidak terkira banyaknya. Moga-moga kita tergolong dalam golongan hamba-hamabaNya yang sentiasa bersyukur. Salah satu cara untuk kita membuktikan kesyukuran kita terhadap nikmat Allah swt adalah dengan cara kita menggunakan segala nikmat yang diberikan kepada kita ke arah kebaikan, ke arah keredhaanNya dan ke arah perkara-perkara yang bermanfaat sama ada untuk diri sendiri mahupun untuk orang lain.

Antaranya pada saya adalah 'menjejakkan kaki' sekali lagi ke bulan Ramadhan. Segala pujian bagi Allah swt. Pastinya diri yang begitu banyak kekurangan amal ibadahnya dan banyak dosanya, Ramadhan pastinya tidak sewajarnya dibiarkan berlalu begitu sahaja. 

Ramadhan, bulan pesta ibadah, bulan penuh berkat, bulan yang bersejarahkan perjuangan ummat Islam di dalam perang BADAR, menggambarkan betapa kencangnya keimanan mereka pada ketika itu. Ramadhan pertama disyariatkan kepada mereka untuk berpuasa. Dan mereka mengangkat senjata dan berlawan dengan musuh dalam keadaan mereka sedang berpuasa. Subhanallah! Mereka adalah generasi didikan Rasulullah saw.

Suasana mampu mempengaruhi diri kira. Jika suasana ketika itu, biah solehah dalam kalangan ummat Islam begitu masyhur dan dirindui, ketika ini terasa hangatnya keindahan Islam apabila berada dalam kalangan sahabat-sahabat seperjuangan. Bangun sahurnya, qiamullailnya, mathuratnya, sungguh mereka adalah wanita-wanita yang saya kagumi. Tidak sempat untuk saya bermalas rasanya, kesungguhan mereka memanfaatkan setiap ruang Ramadhan turut mendorong diri saya untuk melakukan perkara yang sama. 

Istilah 'ikut-ikut' bukan masalahnya, apa salahnya kalau ia mampu menjadi perencat untuk turut sama melakukannya? Itulah yang saya rasa setiap kali bersama dengan sahabat-sahabat BADAR. Ramadhan bersama mereka. Berbuka bersama mereka, setiap waktu solat ditemani mereka. 

Di bulan-bulan biasa, kita memberi alasan, syaitan suka kacau kita! Betul tu, syaitan dan nafsu 'bekerjasama' untuk merosakkan diri kita. Namun, di bulan Ramadhan, kita hanya ada 1 musuh. Ye, betul, nafsu juga sukar dilawan, tetapi jika dibandingkan di bulan biasa, syaitan lagi... So, lawan-lawan! Kita didik nafsu kita, jangan biarkan dia terus 'nakal'. 

Terlalu banyak ibrah yang mampu diperoleh jika kita banyak menggunakan akal kurniaan Allah ini. Akal juga adalah nikmat Allah swt yang membezakan kita dengan haiwan. Jika kita tidak menggunakan akal, serupa sahaja kita tidak memilikinya, betul? 

Akhir kata, selamat berpuasa, selamat melalui hari-hari di bulan Ramadhan ini penuh ceria, penuh bersemangat. Banyakkan istighfar, moga dosa-dosa kita diampukan oleh Allah swt. Apabila saya memberi nasihat, bukanlah saya yang terbaik. Lain orang, lain cara penulisannya di blog, saya hanya menyediakan 1 cara, jika tidak berminat, hish tiada masalah bagi saya. :) Sekadar perkongsian ringkas dari saya, moga bermanfaat. Jumpa lagi!

Semakan harian:
- Solat Sunat Tahajjud, Dhuha, Hajat, Taubat, Witir, Rawatib dan sebagainya
- Baca Al-Quran, Mathurat dan sebagainya
- Solat Fardhu secara berjemaah, khusyuk dan sebagainya
- Kulimin, Tazkirah, Baca buku ilmiah, Dengar IKIM, Dengar ceramah agama di You-tube, dan sebagainya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan