"Dengan mengingati Allah, hati PASti akan menjadi tenang."

RINDU SEORANG IBU

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera

Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah swt yang telah memberi kita peluang demi peluang bagi mengecapi kehidupan di dunia ini yang sebenarnya, dan sebenar-benarnya, setiap hari baru yang kita sedar dari 'syahid sughra' itu, adalah peluang untuk kita memperbaiki diri, memenuhkan bekalan sendiri bagi menghadapi perjalanan yang panjang dan begitu jauh lagi selepas ini. 

Siapa sangka, hari ini adalah milik kita lagi? Dan siapa sangka, mungkin INIKALILAH yang terakhir buat kita?

Sesungguhnya, saya melihat banyak yang saya pelajari dari orang lain bagi melayari bahtera perjalanan kehidupan ini. Jatuh bangun itu bukankah lumrah? Kegagalan dan kejayaan dalam kehidupan adalah pengalaman manis dan faktor pembentuk kematangan diri. 

Tuan puan, akak abang, adik-adik pembaca yang saya hormati sekalian, maaf saya bertanya, masih ibu dan ayah? 

“Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan tiga perkara ; Sedekah Jariah, Ilmu yang bermanfaat, Anak soleh yang mendoakan keatasnya”
[Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari]

"Tertanam naluri keibuan amat mendalam di jiwa insan yang mendambakan kebahagian, oh ibu, di bahumu tergalas beban, perjalananmu penuh rintangan, kau titipkan kasih sayang sejujur pengorbanan, takku nafikan. Di saat kita berjauhan, terasa inginku berlari, mendakapi penuh girang, bak si kecil kehilangan."

Ingat lagi kisah seorang adik bernama Siti Hajar? 
Yang pernah saya gunakan medium blog saya sebagai perkongsian penulisan dari ibunya? 
Pernah saya bicarakan soal pengorbanan ibu dan ayahnya?

Kisah yang terpapar di mana-mana, akhbar, majalah, malah di blog-blog. 

Sejauh mana pengajaran itu tersentuh di jiwa kita duhai pembaca yang dihormati sekalian?

Hari ini, 12 Julai, kisah itu mengimbau kembali, dan sehingga hari ini saya gagal memastikan saya menziarahi keluarganya, di wall facebook, melalui ID Muaz, ibunya mencoretkan suatu perkongsian bermakna...

"Semalam hari pertama berpuasa. Dapat peluang berbuka puasa dgn Sheikh Prof Dr Athiah Mustafa Muhamad, dr Al Azhar, yg menjadi tetamu Pej Mufti NS. Beliau sudi mengimamkan solat terawih kami pada malam itu. Bacaannya merdu semerdu bacaan Sheikh Shurim. Sewaktu sampai, kami terlihat kelibat seorg gadis bertubuh kecil molek berjubah, bertudung labuh serta berpurdah (Satu suit purple). Serta merta kami semua terkenangkan seseorg. Semasa berterawih, sekali lagi gadis tersebut solat betul-betul sebelah mak. Penampilannya semakin menyayat hati. Tanpa telekung, dia terus solat bersama pakaian yg dipakainya itu, ditambah dengan stokin belang biru. Kalaulah jubah, tudung dan stokin itu berwarna pink, tentu saling tak tumpah mcm akak. Gerak gerinya cukup lembut, sewaktu bersalaman dgn mak, jari jemarinya juga halus-halus mcm akak. Hati mana yg tak sebak? Hati mana yg tak rindu."

Andai kita pergi mendahului, mungkin inilah yang ibu rasa. 
Dan saat andai ibu pergi, pasti jiwa ini turut meronta. 
Takdir menentukan segala. 
Peluang yang ada jangan pernah kita persia. Menjadi anak soleh solehah penyejuk hati dan jiwa, bermanfaat buat mereka di dunia dan akhirat. Jadilah kita anak-anak yang baik. Insyaallah, mudah-mudahan.

Semoga bermanfaat buat diri ini dan pembaca. Marilah saling ingat mengingatkan ke arah kebaikan. Insyaallah.
Saya yang menyampaikan bukanlah bererti saya yang terbaik.
Wassalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan