"Dengan mengingati Allah, hati PASti akan menjadi tenang."

HANGAT-HANGAT TAHI AYAM

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera

Syukur alhamdulillah..syukur dengan segala nikmat kurniaan Allah.. syukur ada mata untuk membaca, ada hati untuk merasai 'simbahan' teguran, syukur ada telinga yang masih mahu mendegar, syukur ada kaki yang masih mahu ke tempat-tempat kuliah. Mudah-mudahan kita istiqamah walau apa jua cubaan yang melanda. 

Isi tulisan seterusnya saya 'copy & paste' untuk manfaat bersama dan peringatan khusus buat diri saya. 


Ingatan dan Nasihat Dr Raghib Sirjani (Ahli Ikhwan di dalam bukunya Pemuda Peka Zaman):


1.      Tinggalkan perbuatan dosa dan maksiat sekarang juga !


"Wahai anakku, Orang yang melakukan maksiat tidak akan mampu untuk memberikan komitmen dalam perjuangan di jalan Allah ini." (kata Dr Raghib Sirjani)
Seperti mana pesan Saidina Umar Al Khattab kepada angkatan tentera Islam, ketika mana mereka mahu berangkat ke medan perang, “Jangan sesekali kalian berbuat maksiat, sedangkan kalian berjuang di jalan Allah.”

Juga kisah yang diceritakan oleh Dr Amr Khaled di dalam bukunya mengenai seorang pemuda yang datang kepada Saidina Ali lalu berkata, “Aku khuatir bencana yang terjadi di seluruh negeri Muslim adalah kerana dosaku, sebab aku mengetahui betul dosa-dosaku.”

"Aku terkejut ! Aku merenung ! Benar apa yang dikatakan oleh pemuda itu. Tidak ramai yang mengerti akan hakikat ini. Sesungguhnya bencana turun kerana maksiat dan lenyap kerana taubat." (Saidina Ali r.a).

2.      Kenalilah Agamamu

“Wahai anakku, bagaimana mungkin anda ingin menunjukkan komitmen terhadap Islam sedangkan anda sendiri tidak mengenalinya ? Bagaimana anda akan berpegang teguh kepada sunnah, ajaran dan manhaj hidup Islam sedangkan anda tidak mengetahui asal usulnya ?” (Pesan Dr Raghib)

Justeru, jangan pernah berhenti belajar agama ! Analogi mudah, belajar agama ini macam ambil nutrisi untuk hidup. Cukupkah sekadar makan nestum dari kecil sampai besar ? Cukupkah zat untuk terus hidup ?

Begitu juga dengan belajar agama. Agak-agaknya, cukup ke ilmu agama yang kita belajar setakat kafa 1-6 itu buat bekalan kita sampai akhir hayat ? Dengan cabaran yang semakin dasyat. Ianya pasti tidak akan cukup. Sama-sama renungkan.

3.      Tambatkanlah hatimu dengan masjid

Wahai anakku, sesungguhnya orang yang hatinya terpaut dan cinta akan masjid, sebenarnya ia telah berhasil membina stamina keimanannya kepada Allah.”

Seperti firman Allah swt di dalam Surah At Taubah ayat 18 : “Hanyalah orang yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian.”

4.      Jadilah pemuda yang berprestasi

Dr Amr Khaled pernah berkata, “Musibah terbesar umat ini, adalah bilamana pemuda hanya menganggap agama hanya ada di masjid.”

Mereka sebenarnya lupa, bahawa, keputusan cemerlang dalam pelajaran sebagai contoh adalah kayu ukur untuk menilai betapa tingginya darjat sesuatu ummat itu ? Selain kepakaran di dalam beberapa bidang yang lain.

Katanya lagi, “Sanggupkah engkau melihat, prestasi akademik mahasiswa nasrani (bukan Islam), mahasiswa yang menganut fahaman sekularisme, plurasime, liberalisme lebih baik daripada dirimu ?

Allah.. Ampunkan dosaku ini..

5.      Sambungkan tali silaturahim

Wahai anakku, eratkanlah kembali hubungannmu dengan ibu bapa, kaum keluarga, serta sanak saudara. Perpaduan ummat pada masa kini tidak dapat dicapai melainkan dengan bermula daripada yang asas. Iaitu institusi keluarga.”

6.      Berhati-hatilah dalam memilih teman

Wahai anakku, meskipun stamina keimananmu terasa sudah mantap, tetapi jika engkau bergaul dengan orang-orang yang tidak baik, hal tersebut akan mengembalikan kondisimu ke titik permulaan atau atau bisa terjerumus ke titik yang paling rendah.”

Jangan sesekali engkau berkata, “Saya akan menjaga diri dan saya tidak akan terpengaruh dengan mereka.”

Sesekali jangan engkau katakan begitu. Kerana, sesungguhnya akhlak, agama dan tabiat seseorang serupa/ diukur dengan akhlak, agama dan tabiat temannya.

Adapun ada satu pesan daripada Syed Qutb, jika kita still mahu bergaul dengan mereka (dengan tujuan untuk berdakwah), kita haruslah beruzlah. Istilah ini dinamakan sebagai “uzlah Syu’uriyah”. Pengertian uzlah yg dimaksudkan ialah, pengasingan jiwa daripada turut dikotori atau dijangkiti noda-noda masyarakat jahiliyah dengan:
a.       Menjadi seorang yang punya qudwah
b.      Menunjukkan akhlak yg baik
c.       Terus merasai ketinggian iman

Uzlah yg dimaksudkan juga adalah perbezaan.

a.       Perbezaan antara golongan yg beriman dan kufur.
b.      Perbezaan dari sudut pemikiran dan pandangan
c.       Perbezaan dari sudut akhlak dan perlakuan.

7.       Peduli terhadap realiti yang menimpa umat Islam

Wahai anakku, amatlah mustahil untuk anda mengubah nasib ummat ini, melainkan anda mengetahui dengan sebenar-benarnya masalah yang berlaku terhadap umat ini.”

Maka, disiplinkan dirimu pada setiap hari untuk:
- Membaca berita-berita dunia. (Subscribe, Al Jazeera, Preess tv, CNN, BBC, di phone atau gadget canggih masing-masing)
- Membaca situasi politik, terutamanya di negara timur tengah dan negara umat Islam keseluruhannya (melazimi untuk membaca majalah times, atau melayari web-web seperti Al Jazeera dan membaca journal-journal antarabangsa)
- Mengambil tahu perkembangan ekonomi dunia.

Ingatlah, tarbiyah kita adalah tarbiyah pejuang ! Bukan tarbiyah manja-manja ! Apatah lagi, tarbiyah buih sabun ! Justeru, hanya dengan mengetahui dengan benar kondisi sebenar umat Islam, barulah kepribadian muslim yang sempurna akan terbentuk agar umat ini dapat berdiri dengan kukuh dan kuat !

8.      Jadilah seorang Olahragawan

Wahai anakku, badanmu harus sihat, cergas dan kuat ! Pukulan keras yang dilakukan oleh Muadz Bin Amr r.a kepada Abu Jahal hanya mampu dilakukan oleh olahragawan sejati !

Maka, pilihlah aktiviti sukan yang bermanfaat. Yang benar-benar memberi manfaat buat dirimu dan ummat mu ! Seperti (Karate, silat, taekwando, dan sebagainya). Sukan yang menguji kekuatan seperti angkat berat dan menunggang kuda. Sukan yang menguji stamina seperti futsal dan bola sepak. Badminton serta sebagainya.

Tetapi ingat ! jangan sampai dirimu leka dan lalai dengannya, sehingga mengahabiskan waktumu untuk ummat !

9.       Ajaklah orang lain !

“Siapakah yang lebih baik perkataannya, daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal saleh dan berkata, ‘Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri?” (Fushilat :33)
Maaf ikhwah, maaf sekali lagi ikhwah ! Anda berbulatan gembira, bermain belon sabun air, berukhuwah manis-manis, namun apa guna andai itu semua tidak dapat kita aplikasikan dalam dunia sebenar !

Dunia realiti ! Usrah itu bukan hanya dalam lingkungan kita sahaja. Lingkungan orang baik-baik, tetapi usrah itu menuntut supaya kita berfikir untuk ummat, pergi lebih jauh, perhalusi setiap isu lebih dalam ! Pergi pada dunia luar, buka mata, buka telinga.

Jangan jadi orang yang syiok sendiri dengan tarbiyah. Sibuk hadam segala bagai buku fikrah dan dakwah, tapi bila sebut, isu umat Islam ?ha … terlopong .. isu Rohingya ? kaum gasar apa tu bro ? Isu kristianisasi ? kau biar betul ? Sekularisme ? Liberalisme ? Ha ? Lagi aku tak tau ? Usrah macam ni, namanya usrah di bawah tempurung !

10.   Uruskanlah waktumu dengan baik !

Akhir sekali, renungi dua pesan Imam Ghazali ini yang ditujukan khas buat pemuda “Kehidupan ini cuma tiga detik ; sesaat yang berlalu tidak dapat kita ubah lagi, sesaat yang sedang dilalui ini manfaatkan sebaiknya dan sesaat yang akan tiba pasti kita temui”

Dan, Wahai pemuda, Gunakanlah waktu lapangmu dengan sebaiknya kerana, Pengangguran adalah penyakit dan kesibukan itulah ubatnya. Seperti air yang diam menghanyutkan, menenggelamkan, mematikan, menjadi sarang nyamuk, membusuk, memburuk dan menimbulkan penyakit. Siapa pun orangnya, selama dia menganggur di rumahnya, dia tidak akan pernah terlepas dari kemungkaran.

Kesimpulan, Inilah serba sedikit nasihat yang saya dapat kutip mengenai pemuda melalui pembacaan yang sedikit ini. Semoga kita dijauhkan daripada menjadi golongan pemuda yang leka dan lalai dalam hidup.

Seperti mana yang disebutkan oleh Imam Hassan Al Banna di dalam risalah pemuda ;

”Ada pemuda yang lahir serta membesar di tengah-tengah umat yang keadaannya tenang lenang kerana kekuasaannya sudah kukuh dan kemakmuran hidupnya cukup mewah. Maka ia pun lebih banyak menumpukan tenaga untuk dirinya sendiri dari kepentingan umatnya, malah mungkin dia bermain-main dan berfoya dengan senang hati dan tidak berfikir apa-apa.”

Tetapi menjadi golongan pemuda yang membesar di tengah-tengah umat yang berjuang dan dirinya turut berjuang. Berjuang bersama untuk mengembalikan kedaulatan Islam agar kembali kepada posisinya yang sebenar. Posisi yang lebih agung dan mulia.

Maka sahabat sekalian, mulai saat ini, ayuh kita berubah ! Jangan kita menunda-nunda lagi ! Jangan kita bertangguh-tangguh lagi ! Jangan kita bermalas-malasan lagi ! Kerana kita tidak tahu apa yang bakal menunggu kita dihadapan nanti ! Boleh jadi cabaran yang lebih besar bakal menghalang kita untuk berubah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan