"Dengan mengingati Allah, hati PASti akan menjadi tenang."

MALAS?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera


Seperti biasa, saya ingin mengajak semua pembaca dan me'remind' diri saya sendiri agar rasa syukur dengan setiap kurniaan Allah sama ada berbentuk nikmat kebaikan mahupun nikmat ujian. Syukurlah! Syukurlah!

ENTRI YANG PENDEK
Blog saya masih gagal saya urus dengan baik. Mungkin malas, mungkin kesibukan sedikit, mungkin takde idea dan sebagainya. Macam-macam alasan ada. :) Namun, kali ini saya usahakan juga dengan entri yang pendek ini. Tentang apa? Tentang malas.

MALAS MA NAK LAYAN
Hehe, lucu dan tertarik perbualan Matlutfi bersama mamanya di dalam phone. 

"Apabila saya malas, saya akan call mak saya,"

"Ma, Mamat malas,"

"Malas apa?"

"Malaslah. Malas study, malas makan, malas tidur," kalau tak silap antara yang disebutkan oleh Matlutfi di dalam video.

"Malas mak nak layan," 

hehe. Berapa kali tengok pun video ni, mesti saya tergelak part ni. Hehe. Memangpun, memang malas pun nak layan orang yang malas kan. hehe. 

Tidak terkecuali, saya juga pernah mengalami rasa malas seperti ini. Memang teramatlah malas.



BAGAIMANA MAHU ATASI SIFAT MALAS?
Teringat suatu ketika dulu pernah mengikuti kursus Motivasi Alihan Pelajar (MAP Training), Dr. Asmadi pernah berpesan, malas ini ubatnya adalah 'make a move.' Itulah ubat malas. Maka, jika rasa malas, kita kena bergerak. Insyaallah, hilanglah malasnya tu. 

Selain itu, kita juga haruslah berdoa. Mohon janganlah ada sifat buruk ini dalam diri kita. Antaranya ialah doa yang terdapat di dalam al-mathurat;


Yang maksudnya, "Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut dan dari desakan hutang dan paksaan orang."

JAUHI MALAS DENGAN CARA JAUHI SAHABATNYA
Malas, siapa sahabat karibmu?



Nanti dulu...




Setelah 5 minit...




Malas, tak ada jawapan lagi?!




Kan dah kata nanti dulu...




Setelah 1 jam...




Oi Malas, soalan mudah ini pun tak leh jawab ke!?




Kan dah kata... nanti dulu. 




Nanti dulu nanti dulu nanti dulu... Nak tunggu sampai bila? Memang dasar orang tak rajin.




Oi! Nama sahabatku namanya "Nanti dulu" -- apa bahasa yang kau tak faham?!


*Dari wall Facebook Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)

PENUTUP

Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap agama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang)

[al-Nisa’ : 142]






Tiada ulasan:

Catat Ulasan